Waarom zijn boeken zo duur?

Gepubliceerd op 9 januari 2023 om 21:14

Ik beken. Een roman die € 23,99 kost? Goedkoop is anders. Daar zijn redenen voor. Maar wat is niet duur tegenwoordig? Een avondje bioscoop met zijn tweetjes kost ook al snel € 25, alleen al aan tickets. Ik ging op zoek naar verklaringen.

Waarom zijn boeken zo duur?

De papierprijs

Vooreerst is de kostprijs van papier de laatste twee jaren enorm gestegen. In 2020 alleen al rond 80 % (Bron: https://www.papercm.com/papierprijzen-schaarste-regeert). Neem daarbij de hogere energieprijzen, hogere transportkosten, de grote vraag in China, de nood aan verpakkingskarton, en je hebt een verklaring.

Toch hangt veel ook af van de manier waarop een boek wordt gedrukt. Er zijn kortweg twee manieren om een paperback te drukken: via offset of via digital print.

Offset

De meest rendabele manier om een paperback uit te geven is via offset. Dit is de manier waarop klassieke uitgeverijen werken. Offset wordt pas rendabel als er een paar honderd ineens worden gedrukt. Voor een paperback van pakweg 300 bladzijden ligt dat aantal rond de 500. Dat betekent meteen een serieuze investering voor de uitgever. Aan € 7 per boek zit je direct aan € 3.500 drukkosten. Niet evident voor iemand die zelf zijn boeken uitgeeft.

Er wordt een eerste oplage gedrukt, de boeken worden gestockeerd op een palet in het Centraal Boekhuis in Nederland en worden van daaruit geleverd. Voor die palet moet ook betaald worden. Als je van die 500 boeken slechts 100 stuks verkoopt (het gemiddeld aantal verkochte oorspronkelijk Nederlandstalige boeken in Vlaanderen lag in 2020 op 111), dan zijn er 400 voor de versnipperaar. Met een verkoopprijs van € 20, kom je aan een verlies van €1.500. Voor het versnipperen moet ook betaald worden. Pure verspilling dus, en een verschrikking voor de natuur. Dit is meteen een reden waarom uitgeverijen niet staan te springen om een boek van onbekende auteurs uit te geven. De reden ook waarom al die nieuwe diensten-uitgeverijen die als paddenstoelen uit de grond rijzen, een investering vragen van de auteur.

Digital print

Digital print is duurder voor kleine oplagen, maar is daardoor uitstekend geschikt voor Printing on Demand (POD). Het boek wordt pas gedrukt als iemand het bestelt. Dit is de manier waarop ik werk. Qua snelheid van levering en afdrukkwaliteit moet digital print niet onderdoen voor offset. In dit geval is er geen investeringskost, geen opslagkost en ook geen verspilling. Een grote stap vooruit wat duurzaamheid betreft. Zal de verspillende werkwijze via offset blijven bestaan naarmate digital print goedkoper wordt? Ik vraag het me af.

Hoe wordt de prijs voor een paperback via POD bepaald?

Drukkosten

Dit zijn de kosten voor het printen van het boek. Ze worden bepaald door het aantal bladzijden, het formaat, het soort papier, de kwaliteit van de cover, het aantal kleuren enz.

Verkoopkosten

Dit zijn de kosten voor distributie en de marges voor boekhandels en online shops. Die bedraagt 45% van de verkoopprijs.

Platformkosten

Dit is de marge voor het publiceerplatform, in mijn geval Brave New Books. Hiermee wordt de website onderhouden, de software ontwikkeld en de administratie verwerkt.

Marge voor de auteur

Voor mij dus. Ik kan die zo hoog zetten als ik wil, maar ik verkies het op zo’n 10% te houden zoals gebruikelijk is bij klassieke uitgeverijen. Die marge verkleint als de kosten van de andere partijen verhogen. Ik kan ze ook op 0% zetten maar niet lager, want die van de anderen blijven. Deze marge gebruik ik om mijn onkosten terug te verdienen: ISBN nummer, proefexemplaren, research, promotie, enz.

Btw

In België 6%, in Nederland 9%.

Kan ik kortingen geven?

Moeilijk. Vooreerst gelden er voor Vlaanderen en Nederland wetten omtrent de vaste boekenprijs. Dat betekent dat een auteur of uitgever in de beginperiode na publicatie geen of slechts beperkte kortingen mag geven.

Aangezien POD duurder is dan offset, moet ik een iets hogere prijs vragen. Ik kan technisch gezien niet onder de productiekost gaan.

Voor boeken gedrukt via offset is de marge voor kortingen (na het verlopen van de vaste boekenprijsperiode) veel ruimer omdat de productiekost veel lager ligt.

Conclusie

Met boeken schrijven word je niet rijk. Tenzij je er bakken geld tegenaan gooit. Zie daarvoor mijn artikel De klasse van Kluun.


«