Zijn vrouwen impulsiever bij de aankoop van een boek dan mannen? Beslissen vrouwen sneller dan een man? Wat is de favoriete kleur voor een cover? Wie kiest voor koele kleuren en wie voor warme? Welke woorden komen het meest voor in titels van bestsellers? Wat is de ideale lengte van een titel? En hoeveel boeken worden gekocht als geschenk? We trokken op onderzoek.
Belang van de cover
In het Engels zegt men wel eens: Never judge a book by its cover. Voor boeken van gevestigde schrijvers speelt de cover inderdaad niet zo’n rol. Dan maakt het niet uit of de kaft eruitziet als een mislukte Picasso. Je kiest immers voor de schrijver. Maar wat als je zomaar loopt rond te neuzelen in een boekenwinkel op zoek naar een uniek geschenk, een onvergetelijk verhaal, een onwaarschijnlijk epos waar je dagenlang hoopt in weg te dromen? Dan speelt de cover wel degelijk een rol. Vooral het design, de kleur en de titel blijken belangrijk.
Moest de cover geen rol spelen, uitgeverijen zouden niet zoveel geld spenderen aan illustratoren, fotografen en designers. Er bestaan zelfs heuse cover design wedstrijden, zoals The Academy of British Cover Design (ABCD), of de Penguin Cover Design Award.
In Hoe belangrijk is de cover van een boek had ik het al uitgebreid over de belangrijkste elementen van de omslag en hun invloed op het aankoopgedrag van lezers. Waar ik het niet over had is de invloed van het design op zich, bijvoorbeeld de overheersende kleur, de lengte van de titel, de beste woorden voor een titel. Vaak bepaalt het design en de titel de snelheid waarmee men beslist om een boek aan te kopen. Ook zijn er verschillen in voorkeuren tussen mannen en vrouwen, tussen ouderen en jongeren, en of je een boek koopt voor jezelf of voor een ander.
Mannen en vrouwen
Uit een Portugees onderzoek bij 487 lezers (1) blijkt dat vrouwen impulsiever zijn dan mannen als ze een boek kopen voor zichzelf. Ze kopen en lezen ook meer boeken dan mannen.
Boeken als geschenk
Hetzelfde onderzoek toont aan dat maar liefst één derde van de fictie-boeken wordt gekocht als geschenk. De aankoop is in dat geval ook minder impulsief. Deze erg verrassende vaststelling is uitermate interessant als je aan promotie gaat doen.
Beslissende factoren bij de aankoop van een boek
Verder toonde dit onderzoek aan dat de titel, de korte samenvatting, het onderwerp, een aanbeveling van familie en vrienden en kortingen een beslissende rol spelen bij de aankoop van een boek. Dat komt in grote lijnen overeen met de bevindingen van BookNet Canada, waarover we het hadden in Hoe belangrijk is de cover van een boek.
Kleur en design
Algemeen is bewezen dat een lezer aan de kleur en het design van de cover intuïtief het genre herkent: fantasy, thriller, romance, chicklit, literatuur, je haalt ze er zo uit. Fantasy en thriller hebben vaak donkere kleuren met veel schaduwen, romance en chicklit hebben heldere warme kleuren.
In een experiment uit 2017 aan de universiteit van Vilnius in Litouwen werd bij 180 lezers onderzocht of de overwegende kleur van een boekomslag invloed heeft op het koopgedrag, en of er verschillen zijn in leeftijd en geslacht. Hieronder een interessante grafiek over de voorkeuren van de testpersonen. Resultaat: zowel mannen als vrouwen hebben een absolute voorkeur voor de kleur oranje. Vrouwen hebben daarnaast een voorkeur voor meerkleurigheid, terwijl mannen gaan voor blauw.
Wanneer we naar leeftijdscategorieën gaan kijken, hebben jongeren een voorkeur voor koele kleuren, vooral jongere vrouwen, terwijl ouder wordende mannen het duidelijk graag warm hebben.
Bron voor beide grafieken: Choosing a book by its cover: analysis of a reader’s choice - Arūnas Gudinavičius and Andrius Šuminas - Digital Media Lab, Faculty of Communication, Vilnius University, Vilnius, Lithuania - 25 February 2017.
Aankoopfactoren
In hetzelfde onderzoek ging men ook kijken naar de bepalende elementen voor het aankopen van een boek. Wat blijkt: titel en het coverontwerp scoren het hoogst.
Bron: Choosing a book by its cover: analysis of a reader’s choice - Arūnas Gudinavičius and Andrius Šuminas - Digital Media Lab, Faculty of Communication, Vilnius University, Vilnius, Lithuania - 25 February 2017.
Het belang van de titel
Een zekere Michael Tauberg ging in 2017 op zoek naar de populairste woorden in bestseller titels. Hij gebruikte daarvoor de gratis API (Application Programming Interface) van de New York Times bestsellers lijsten. (Een API dient om gegevens uit te wisselen tussen een app en een gegevensbank. Je gebruikt dagelijks API’s, bijvoorbeeld om het weerbericht op te vragen bij het KMI, een bericht te openen op Facebook, een chatbericht te beantwoorden met Whatsapp, een vertaling te vragen op Google Translate.)
Tauberg verzamelde de titels van bestsellers van het voorbije jaar. Welk woord kwam als topwoord naar boven? Girl. Hij goot het in een woordenwolk (met weglating van lidwoorden, voorzetsels, voornaamwoorden) en dit was het resultaat:
Het woord ‘girl’ is een absolute topper. Herinner u bestsellers als The girl on the train, Gone Girl en The Girl with the Dragon Tattoo. Verder alles wat te maken heeft met geheimen, duisternis, spelletjes, moord, bloed en dood.
Uit hetzelfde onderzoek van Tauberg blijkt dat titels bestaande uit twee en drie woorden het best scoren.
Om maar te zeggen dat de keuze van een goede titel uiterst belangrijk is. Je kan maar beter goed brainstormen daarover, en de mening vragen van kenners en lezers.
Een eigen experiment
Voor de cover van Meisje aan de Overkant maakte ik vijf sumiere ontwerpen. Ik legde de vijf Photoshop ontwerpen voor aan mijn vijfjarig kleindochtertje Lotte. Op amper 5 seconden maakte ze haar keuze: nee-nee-nee-ja-nee. Ik heb haar keuze gerespecteerd. Het werd nummer vier.
Bronnen bovenstaande foto’s: Shutterstock, sommige met watermerk omdat ik ze uiteindelijk niet heb weerhouden.
Vond je dit artikel interessant? Aarzel niet om je hieronder in te schrijven voor mijn fanclub.