Is LinkedIn zinvol voor een schrijver?

Gepubliceerd op 20 oktober 2023 om 15:26

Wil je als bedrijf gezien worden, éénmansbedrijf of multinational, dan ben je best aanwezig op social media. Ook als schrijver heeft dit voordelen. De vraag rijst dan al snel: Moet ik echt op alle social media pronken? Op welke wel en welke niet? We zoeken antwoorden en gaan na of LinkedIn nuttig is voor schrijvers.

Is LinkedIn zinvol voor een schrijver?

Photo by Edgar Chaparro on Unsplash

Facebook is nog altijd de onbetwiste koploper wat gebruikers betreft: 2,9 miljard. Op de tweede plaats komt Youtube met 2,5 miljard, gevolgd door Whatsapp en Instagram met 2 miljard. Ik ben nooit een liefhebber geweest van Twitter, en nu met X nog minder. X is volgens mij vooral goed voor de grote namen en organisaties. Het heeft 666 miljoen gebruikers.

Wat met LinkedIn?

Ik heb al jaren een LinkedIn profiel. Bij LinkedIn gaat het over beroepsnetwerken, collega’s van het werk, klanten en partners van het bedrijf waar je werkt. Berichten over mijn werk als schrijver oogsten daar om die reden zeer weinig respons.

Als je statistieken opvraagt over social media, dan staat LinkedIn daar meestal niet tussen. Omdat LinkedIn een professioneel platform is. Toch heeft het 900 miljoen leden. Niet te onderschatten dus. Het is dus vooral een B2B platform (Business to Business), veel minder B2C (Busines to Customer).

Enkele kenmerken van LinkedIn leden (volgens deze bron):

  • 57,2% is mannelijk.
  • 80,4% is jonger dan 35 jaar.
  • 56% heeft een diploma van bachelor of hoger.
  • 50% verdient goed zijn boterham ($ 75.000/jaar).

Voor wie management boeken en andere non-fictie schrijft is dit zeker een nuttige doelgroep. Voor fictie lijkt het me een stuk minder, wetende dat vrouwen beduidend meer lezen dan mannen.

Nu kan je los van je profiel wel een LinkedIn pagina maken als auteur, en ook subpagina’s toevoegen, bijv. voor aparte boeken. Het voordeel van zo’n pagina is ook dat je zeer gedetailleerde statistieken krijgt over je berichten. Hier lees je er meer over.

Nog een voordeel: je kan zoeken op bedrijven (bibliotheken, uitgeverijen, boekhandels, enz.). Dan krijg je een lijst met medewerkers te zien van dat bedrijf. Daar kan je dan een connectie mee maken en deze vervolgens uitnodigen om je pagina en berichten te volgen.

Conclusie

Ik ben geen marketinggoeroe, dus ik ga zeker niet verkondigen dat LinkedIn een goed platform is voor een schrijver. Ik geef alleen dit even ter overweging:

  • Heb je al een LinkedIn profiel met professionele connecties (werk, klanten, partners), maak een auteurspagina en nodig zoveel mogelijk van je connecties uit. Maak nieuwe connecties in de boekenwereld en nodig ook deze uit. Plaats vervolgens berichten.
  • Heb je nog geen LinkedIn pagina als auteur: zeker te overwegen als je professionele boeken schrijft (management, finance, marketing …). In dat geval is een bijkomende pagina niet nodig.

Let wel: het aantal reacties op posts in LinkedIn ligt veel lager dan bijv. op Facebook. Niet ontgoocheld raken daardoor. En adverteren op LinkedIn schijnt flink wat geld te kosten. Wat je ook best vermijdt is een profiel maken en er dan nooit iets mee doen. Dat werkt eerder contraproductief.